środa, 6 lutego 2019

ZABAWA Z LITERAMI

Znamy już coraz więcej liter i już pełna parą przystępujemy do nauki czytania. Zaczęliśmy przygodę z klaserami. Każde dziecko otrzymało własny zestaw - klaser, oraz karty z literami, liczbami i znakami matematycznymi. 




Pierwszym zadaniem było "wyciśnięcie" małych kartoników z kilku dużych kart. Małe paluszki bardzo się napracowały, aby uporać się z całą pracą. Niektórym dzieciom poszło to naprawdę bardzo sprawnie, innym trzeba było pomóc. Gdy już wszystko było przygotowane i opanowaliśmy bałagan w sali przystąpiliśmy do układania wyrazów. Ponieważ było to dla dzieci pierwsze w tym roku spotkanie z tą pomocą dydaktyczną, otrzymały  zadanie ułożenia własnego imienia, a następnie mogły "napisać" to, co same chciały i potrafiły. 



I tutaj znowu doskonale dało się zaobserwować, jak bardzo zróżnicowany jest w tym zakresie poziom umiejętności u poszczególnych dzieci. Niektóre z nich bardzo szybko odnalazły literki potrzebne do utworzenia swojego imienia, byli także spryciarze, którzy - z większą lub mniejszą naszą pomocą - ułożyli również nazwisko! Ale okazuje się, że niektóre maluchy nadal nie potrafią napisać własnego imienia korzystając tylko z dużych liter. Dlatego szybko przystąpiłyśmy do pomocy i ostatecznie każde z dzieci mogło pochwalić się własnym sukcesem!


⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟

Analiza fonemowa, czyli podział wyrazu na sylaby lub głoski jest podstawową umiejętnością wykorzystywaną w nauce pisania. Natomiast synteza fonemowa, czyli łączenie sylab lub głosek w jeden wyraz mający formę i znaczenie, jest niezbędna w nauce czytania. 
Analizę i syntezę słuchową możemy ćwiczyć nie tylko w przedszkolu na zajęciach dydaktycznych, ale także w wielu innych sytuacjach - na spacerze, w tramwaju, w autobusie czy nawet w czasie wspólnego gotowania. Wówczas jest nawet łatwiej, ponieważ dziecko nie wie, że teraz właśnie się uczy, nie czeka na swoją kolej, nie przeszkadzają mu "wyrywające" się do odpowiedzi inne dzieci. 
O ile sylabizowanie zazwyczaj przychodzi dzieciom z łatwością, to głoskowanie czy składanie wyrazów z głosek jest już o wiele trudniejsze. A im większe dziecko ma z tym trudności, tym więcej powinniśmy stwarzać mu okazji do pracy nad tymi umiejętnościami. Jednakże musimy pamiętać o tym, że bardzo ważne jest zachowanie właściwej kolejności ćwiczeń oraz uzbrojenie się w dużą dawkę cierpliwości 😉 
Zaczynamy od ćwiczeń polegających na podaniu przez dziecko głoski na jaką zaczyna się dane słowo. Pamiętajmy o tym, że rozpoznawanie głosek w nagłosie rozpoczynamy od samogłosek! I dopiero, gdy dziecko bezbłędnie podaje samogłoski rozpoczynające podany przez nas wyraz , możemy przejść do słów zaczynających się spółgłoską. 
Gdy dziecko opanuje już tę umiejętność, przechodzimy do głosek kończących słowo (w wygłosie), ale działamy w odwrotnej kolejności - najpierw wyrazy zakończone spółgłoską, później samogłoską. 
Na koniec zostają głoski w środku wyrazu (śródgłosie). Zaczynamy od wyrazów trzyliterowych np. oko, sok, mak, lód, noc, koc. Pytamy dziecko: "Jaką głoskę słyszysz w środku wyrazu?"
Ostatnim etapem kształtowania umiejętności analizy słuchowej jest podawanie przez dziecko kolejnych głosek. Analizujemy z dzieckiem najpierw krótkie słowa, np. mak, zadając mu kolejno trzy pytania: "Co słyszysz na początku słowa mak?", "Co słyszysz na końcu słowa mak?" oraz "Co słyszysz w środku słowa mak?" 
Na deser zostaje nam już wtedy tylko dzielenie wyrazów na głoski. Znowu zaczynamy od krótkich, najlepiej trzyliterowych wyrazów. Prosimy dziecko o podanie kolejnych głosek. 

Dopiero teraz, gdy dziecko opanuje analizę i syntezę słuchową, można przystąpić do nauki czytania, która wówczas będzie dla niego przyjemnością.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz